Kruidvat maakt vandaag, op Wereldarmoededag, verzorgingsarmoede bespreekbaar. Dat doet Kruidvat met een aangrijpende video waarin het een gezicht geeft aan mensen die kampen met dit probleem. Maar liefst 1 op 4 Belgen* leeft namelijk in verzorgingsarmoede: voor deze mensen zijn dagelijkse verzorgingsproducten zoals shampoo, douchegel of deodorant niet vanzelfsprekend. Verzorgingsarmoede is helaas nog een relatief onbekend probleem. Zowel de fysieke als psychologische gevolgen ervan zijn echter groot.
We spreken over verzorgingsarmoede als iemand in de afgelopen twaalf maanden geen dagelijkse verzorgingsproducten, zoals tandpasta, wasmiddel of deodorant kon kopen vanwege een tekort aan financiële middelen. Uit onderzoek van Kruidvat en de Belgische Federatie van Voedselbanken blijkt dat mensen die in verzorgingsarmoede leven het belangrijk vinden dat er meer bewustwording voor hun situatie komt. Met een brede campagne zet Kruidvat een nieuwe stap in de strijd tegen dit maatschappelijk probleem.
In de bewustwordingscampagne vertellen ervaringsdeskundigen openhartig over de impact op hun dagelijks leven. Door deze persoonlijke verhalen in een aangrijpende video te delen, wil Kruidvat de zichtbaarheid van dit maatschappelijke probleem vergroten.
Zo vertelt een van de ervaringsdeskundigen in de video dat hij kampt met huidproblemen. De reden zijn de oude scheermesjes die hij blijft gebruiken omdat nieuwe te duur zijn. Een andere getuige deelt dat hij genoodzaakt was om zijn haar af te knippen bij gebrek aan budget voor nieuwe shampoo. “Bij gebrek aan financiële middelen gaf ik er de voorkeur aan om mijn haar zo kort mogelijk te scheren. Op dat moment overvalt je een mix van verschillende gevoelens. Er is frustratie, je voelt je afgedankt en geïsoleerd.”
“Met deze openhartige verhalen geven we de mensen achter de cijfers een gezicht en creëren we meer bewustwording voor dit grote, maatschappelijke probleem”, zegt Bert Verhoef, Managing Director Kruidvat België. “Persoonlijke verzorging zou immers voor iedereen toegankelijk moeten zijn, en daar dragen we graag aan bij.”
Kruidvat organiseert weer de ‘Samen in Actie-weken’. Van 21 oktober tot en met 3 november kan iedereen een steentje bijdragen aan de strijd tegen verzorgingsarmoede. Klanten doen voordeel met een deelnemende aanbieding voor zichzelf en Kruidvat doneert, samen met haar partners, hetzelfde product aan gezinnen in armoede. Daarnaast ontvangen duizenden mensen via de Belgische Federatie van Voedselbanken een Kruidvat Health & Beauty-kaart ter waarde van 25 euro. Hiermee kunnen ze persoonlijke verzorgingsproducten kopen in een Kruidvat winkel. Ook kunnen klanten vanuit de Kruidvat Club hun spaarpunten doneren aan de voedselbanken.
* onderzoek Ipsos I&O in opdracht van Kruidvat en de Federatie van Belgische Voedselbanken (juni 2024)
Over Kruidvat België
Contactgegevens
Gerelateerde thema's
Gerelateerd nieuws
Kruidvat stimuleert klanten een stapje duurzamer te doen
Kruidvat introduceert komende week een gloednieuwe campagne: "Een stapje duurzamer, daar doe je voordeel mee". Bij verduurzamen denken we vaak aan grote aanpassingen, maar ook de kleine stapjes mak...
Kruidvat lanceert nieuwe zomercampagne: ‘Perfecte Voorbereiding voor de Imperfecte Vakantie’
Kruidvat introduceert vanaf maandag 24 juni met trots haar zomercampagne: Goed Voorbereid, Groot Voordeel. Deze keer staat de soms onaangename realiteit van de zomervakantie centraal.
ONTDEK DE TRENDS VAN HET NIEUWE BEAUTYSEIZOEN MET KRUIDVAT
De nieuwste beautytrends spot je niet langer op de catwalks maar op TikTok en Instagram waarbij content creators de bron bij uitstek zijn om trends te voorspellen.
Kruidvat verstevigt beautypositie met nieuwe campagne
Vanaf aanstaande maandag trapt Kruidvat af met haar gloednieuwe ‘Beautytrends volg je met Kruidvat’ campagne in Nederland en België. Met de campagne wil de retailer haar positie als autoriteit op h...