Kruidvat geeft gezicht aan verzorgingsarmoede

Kruidvat maakt vandaag, op Wereldarmoededag, verzorgingsarmoede bespreekbaar. Dat doet Kruidvat met een aangrijpende video waarin het een gezicht geeft aan mensen die kampen met dit probleem. Maar liefst 1 op 4 Belgen* leeft namelijk in verzorgingsarmoede: voor deze mensen zijn dagelijkse verzorgingsproducten zoals shampoo, douchegel of deodorant niet vanzelfsprekend. Verzorgingsarmoede is helaas nog een relatief onbekend probleem. Zowel de fysieke als psychologische gevolgen ervan zijn echter groot.

Kruidvat Pure Luxe BE VL.mp4

We spreken over verzorgingsarmoede als iemand in de afgelopen twaalf maanden geen dagelijkse verzorgingsproducten, zoals tandpasta, wasmiddel of deodorant kon kopen vanwege een tekort aan financiële middelen. Uit onderzoek van Kruidvat en de Belgische Federatie van Voedselbanken blijkt dat mensen die in verzorgingsarmoede leven het belangrijk vinden dat er meer bewustwording voor hun situatie komt. Met een brede campagne zet Kruidvat een nieuwe stap in de strijd tegen dit maatschappelijk probleem.

Scheren vervangt shampoo

In de bewustwordingscampagne vertellen ervaringsdeskundigen openhartig over de impact op hun dagelijks leven. Door deze persoonlijke verhalen in een aangrijpende video te delen, wil Kruidvat de zichtbaarheid van dit maatschappelijke probleem vergroten.

 

Zo vertelt een van de ervaringsdeskundigen in de video dat hij kampt met huidproblemen. De reden zijn de oude scheermesjes die hij blijft gebruiken omdat nieuwe te duur zijn. Een andere getuige deelt dat hij genoodzaakt was om zijn haar af te knippen bij gebrek aan budget voor nieuwe shampoo. “Bij gebrek aan financiële middelen gaf ik er de voorkeur aan om mijn haar zo kort mogelijk te scheren. Op dat moment overvalt je een mix van verschillende gevoelens. Er is frustratie, je voelt je afgedankt en geïsoleerd.”

Met deze openhartige verhalen geven we de mensen achter de cijfers een gezicht en creëren we meer bewustwording voor dit grote, maatschappelijke probleem”, zegt Bert Verhoef, Managing Director Kruidvat België. “Persoonlijke verzorging zou immers voor iedereen toegankelijk moeten zijn, en daar dragen we graag aan bij.”

Samen in Actie

Kruidvat organiseert weer de ‘Samen in Actie-weken’. Van 21 oktober tot en met 3 november kan iedereen een steentje bijdragen aan de strijd tegen verzorgingsarmoede. Klanten doen voordeel met een deelnemende aanbieding voor zichzelf en Kruidvat doneert, samen met haar partners, hetzelfde product aan gezinnen in armoede. Daarnaast ontvangen duizenden mensen via de Belgische Federatie van Voedselbanken een Kruidvat Health & Beauty-kaart ter waarde van 25 euro. Hiermee kunnen ze persoonlijke verzorgingsproducten kopen in een Kruidvat winkel. Ook kunnen klanten vanuit de Kruidvat Club hun spaarpunten doneren aan de voedselbanken.

 

* onderzoek Ipsos I&O in opdracht van Kruidvat en de Federatie van Belgische Voedselbanken (juni 2024)

Over Kruidvat België

Avec plus de 1 250 magasins et 25 000 collaborateurs dévoués aux Pays-Bas et en Belgique, Kruidvat est le leader incontesté du marché de la santé et de la beauté. Kruidvat s'engage à rendre la santé, la beauté et le bien-être accessibles à tous. Sous sa devise "Toujours surprenant et avantageux", la chaîne de drogueries propose un large éventail de produits de santé, de beauté et d'articles pour bébé, alliant abordabilité, diversité et haute qualité. Cette offre est complétée par une gamme étendue et surprenante de produits, permettant ainsi à chacun de trouver ce dont il a besoin.


Contactgegevens

Gerelateerde thema's

Ontvang het laatste Kruidvat België nieuws via RSS.

Of abonneer handmatig met de Atom URL